Domov    O nas    Kontakt
Društvo za izobraževanje za tretje življenjsko obdobje
Bootstrap Slider
Širimo obzorja, združujemo ljudi!

Ne zamudite

Fotogalerija

Avtor Feliks Pihlar, april 2024

» Avtor Jože Šömen, marec 2024

» Avtor Stane Toplak, april 2024

» Avtor Ivan Hanc, marec 2024

» Avtor Stane Toplak, marec 2024

» Avtor Erika Sonjak, marec 2024

» Avtor Danila Krpič, maarec 2024

» Avtor Feliks Pihlar, marec 2024

» Avtor Stane Toplak, februar 2024

» Avtor Feliks Pihlar, december 2023

» Avtor Jože Šömen, januar 2024

» Avtor Ivan Hanc, december 2023

» Avtor Feliks Pihlar, december 2023

» Avtor Danila Krpič, december 2023

» Avtor Tone Stropnik, december 2023

» Avtor Ivan Hanc, november 2023

» Avtor Jože Šömen, november 2023

» Avtor Branka Črnko, november

» Avtor Tone Stropnik, november 2023

» Avtor Danila Krpič, april 2023

» Avtor Stane Toplak, april 2023

» Avtor Stane Toplak, marec 2023

» Avtor Danila Krpič, marec 2023

» Avtor Jože Šömen, februar 2023

» Avtor Ivan Hanc, februar 2023

» Avtor Danila Krpič, februar 2023

» Avtor Tone Stropnik, februar 2023

» Avtor Stane Toplak, februar 2023

» Avtor Tone Stropnik, januar 2023

» Avtor Stane Toplak, januar 2023

» Avtor Ivan Hanc, oktober 2022

» Avtor Stane Toplak, oktober 2022

» Avtor Jože Šömen, oktober 2022

» Avtor Ivan Hanc, oktober 2022

» Avtor Danila Krpič, oktober 2022

» Avtor Tone Stropnik, maj 2022

» Avtor Stane Toplak, april 2022

» Avtor Ivan Hanc, marec 2022

» Avtor Stane Toplak, marec 2022

» Avtor Oskar Likar, februar 2022

» Avtor Stane Toplak, februar 2022

» Avtor Ivan Hanc, januar 2022

» Avtor Stane Toplak, januar 2022

» Avtor Tone Stropnik, januar 2022

» Avtor Stane Toplak, december 2021 serija Zadar

» Avtor Feliks Pihlar, december 2021

» Avtor Stane Toplak, november 2021, serija Blaguš

» Avtor Jože Šömen, november 2021

» Avtor Feliks Pihlar, november 2021

» Avtor Ivan Hanc, november 2021

» Avtor Stane Toplak, oktober 2021, serija Negovsko grad

» Avtor Ivan Hanc, oktober 2021

» Avtor Tone Stropnik, oktober 2021

» Avtor Jože Šömen, oktober 2021

» Avtor Feliks Pihlar oktober 2021

» Avtor Feliks Pihlar september 2021

» Avtor Ivan Hanc, september 2021

» Avtor Stane Toplak, september

» Avtor Ivan Hanc, avgust 2021

» Avtor Jože Šömen, avgust 2021

» Avtor Stane Toplak, avgust 2021

» Avtor Feliks Pihlar, avgust 2021

» Avtor Danila Krpič, julij 2021

» Avtor Feliks Pihlar, julij 2021

» Avtor Ivan Hanc, julij 2021

» Avtor Stane Toplak, julij 2021

» Avtor Feliks Pihlar, junij 2021

» Avtor Stane Toplak, junij 2021

» Avtor Ivan Hanc, junij 2021

» Avtor Jože Šömen, junij 2021

» Avtor Danila Krpič, junij 2021

» Avtor Jože Šömen, maj 2021

» Avtor Tone Stropnik, maj 2021

» Avtor Ivan Hanc, maj 2021

» Avtor Danila Krpič, maj 2021

» Avtor Feliks Pihlar maj 2021

» Avtor Jože Šömen, april

» Avtor Feliks Pihlar, april 2021

» Avtor Ivan Hanc, april 2021

» Avtor Stane Toplak, april 2021

» Avtor Feliks Pihlar, marec 2021

» Avtor Jože Šömen, marec 2021

» Avtor Danila Krpič, marec 2021

» Avtor Ivan Hanc, marec 2021

» Avtor Stane Toplak, marec 2021

» Avtor Tone Stropnik, februar 2021

» Avtor Stane Toplak, februar 2021

» Avtor Ivan Hanc, februar 2021

» Avtor Feliks Pihlar, februar 2021

» Avtor Tone Stropnik, januar 2021

» Avtor Feliks Pihlar, januar 2021

» Avtor Stane Toplak, januar 2021

» Avtor Jože Šömen, januar 2021

» Avtor Ivan Hanc, januar 2021

» Avtor Oskar Likar, januar 2021

» Avtor Feliks Pihlar, december 2020

» Avtor Jože Šömen, december 2020

» Avtor Oskar Likar, december 2020

» Avtor Danila Krpič, november 2020

» Avtor Jože Šömen, november 2020

» Avtor Feliks Pihlar, november 2020

» Avtor Ivan Hanc, november 2020

» Avtor Tone Stropnik, november 2020

» Avtor Danila Krpič, oktober 2020

» Avtor Feliks Pihlar, oktober 2020

» Avtor Jože Šömen, oktober 2020

» Avtor Tone Stropnik, oktober 2020

» Avtor Ivan Hanc, oktober 2020

» Avtor Miroslav Cener, oktober 2020

» Avtor Danila Krpič, september 2020

» Avtor Tone Stropnik, september 2020

» Avtor Štefan Cuk, september 2020

» Avtor Oskar Likar, september 2020

» Avtor Ivan Hanc, september 2020

» Avtor Feliks Pihlar, september 2020

» Avtor Jože Bratuš, avgust 2020

» Avtor Jože Šömen, avgust 2020

» Avtor Feliks Pihlar, avgust 2020

» Avtor Stane Toplak, avgust 2020

» Avtor Ivan Hanc, avgust 2020

» Renata Menhart

» Avtor Stane Toplak, julij 2020

» Avtor Jože Bratuš, julij 2020

» Avtor Feliks Pihlar, julij 2020

» Avtor Danila Krpič, julij 2020

» Avtor Ivan Hanc, julij 2020

» Avtor Jože Bratuš, junij 2020

» Avtor Ivan Hanc, junij 2020

» Avtor Tone Stropnik, junij 2020

» Avtor Miro Cener, junij 2020

» Avtor Feliks Pihlar, junij 2020

» Avtor Stane Toplak, junij 2020

» Avtor Jože Bratuš, maj 2020

» Avtor Ivan Hanc, maj 2020

» Avtor Miro Cener, maj 2020

» Avtor Stane Toplak, maj 2020

» Avtor Janez Györfi, maj 2020

» Avtor Feliks Pihlar maj 2020

» Avtor Danila Krpič, maj 2020

» Avtor Tone Stropnik, maj 2020

» Avtor Jože Šömen, maj 2020

» Avtor Tone Stropnik

» Avtor Danila Krpič

» Avtor Miroslav Cener

» Avtor Jože Bratuš

» Avtor Ivan Hanc

» Avtor Stane Toplak

» Avtor Jože Šömen

» Avtor Feliks Pihlar

» FOTOKLUB - IZBOR februar 2020

» iz ekskurzije v Ljubljano

» FOTOKLUB - IZBOR november, G. Radgona

» FOTOKLUB - izbor september 2019

» Iz druženja računalničarjev

» FOTOKLUB - IZBOR april 2019

» FOTOKLUB - IZBOR marec 2019

» FOTOKLUB - NA DOLINSKEM

» FOTOKLUB - IZBOR Januar 2019

» EKSKURZIJA V LJUBLJANO

» EKSKURZIJA V PORABJE

» FOTOKLUB - IZBOR Oktober 2018

» FOTOKLUB - IZBOR September 2018

» FOTOKLUB - IZBOR Junij 2018

» FOTOKLUB - IZBOR Maj 2018

» Iz ekskurzije na Dolenjsko

» FOTOKLUB - IZBOR April 2018

» FOTOKLUB - IZBOR Marec 2018

» FOTOKLUB - IZBOR Februar 2018

» FOTOKLUB - IZBOR Januar 2018

» FOTOKLUB, izbor december 2017

» FOTOKLUB iz izleta v Avstrijo

» IZ EKSKURZIJE V NOVO MESTO

» FOTOKLUB, izbor marec 2017

» FOTOKLUB, izbor december 2016

» FOTOKLUB; izbor november 2016 2

» FOTOKLUB, izbor november 2016

» Iz ekskurzije v Celje in Šempeter

» FOTOKLUB, izbor maj 2016

» FOTOKLUB, izbor april 2016

» FOTOKLUB, izbor marec 2016

» GRAD V ORMOŽU IN JERUZALEM

» GRAD BELTINCI IN RAKIČAN

» CERKVE PREKMURJA

» PTUJ IN PTUJSKA GORA

» GRADOVI POMURJA

» IZ DELA SKUPIN

Kontaktni podatki

Društvo za izobraževanje
za tretje življenjsko obdobje

Slomškova ulica 33,
SI - 9000 Murska Sobota

Predsednica društva U3
Danica Flisar,
tel.: 051/358-180,
e-pošta:
danica.flisar@gmail.com

skrbnik portala: Ivan Hanc
e-pošta:
ivan.hanc3b@gmail.com

9 December 2022 

EKSKURZIJA V LJUBLJANO

 

V petek, 2. decembra 2022, smo se ob 6.10 uri z vlakom odpeljali proti Ljubljani, nastrokovno ekskurzijo, na kateri sI ogledali razstavo italijanskega umetnika Michelangela Pistoletta v prenovljeni Cukrarni in Plečnikovo hišo. Cukrarna sodi med najpomembnejše industrijske objekte iz 1. polovice 19. stoletja naslovenskem, zato ne bo odveč nekoliko več besed o njenem nastanku, spremembah in uporabnosti. Zgodovina Cukrarne se začne konec leta 1828, ko sta borzna veletrgovca v Trstu, Rossmann & Pelican, z dovoljenjem za rafinerijo sladkorja, začela s poskusnim varjenjem z 22 delavci in enim varilnim kotlom. V toku razvoja sladkorne rafinerije je prišlo do pogostih sprememb v lastništvu, s tem pa tudi pri nazivu tovarne. Zvišanje osnovnega kapitala leta 1831 je omogočilo povečanje zgradbe, rafinerija pa je od takrat naprej delovala s tremi kotli in 45 zaposlenimi delavci. Leta 1835 je tovarna dobila parni stroj (prvi na ozemlju današnje Slovenije), ki je služil za pogon vodne črpalke in dviganje materiala v višje nadstropje tovarniške zgradbe. V letih od 1851 do 1856 sta bili zgrajeni dve novi peči, rafinerija pa je imela od 200 do 225 delavcev. Sladkor in sirup so prodajali tudi na Ogrsko in na Balkan, tovarna pa je dosegla ogromne dobičke in se povzpela na prvo mesto med rafinerijami v monarhiji. 25. avgusta 1858 je požar uničil tovarno, skladišče, opremo in večino zalog sladkorja, ostala sta le drvarnica in hlevi. Do konca leta so tovarniško poslopje že delno prekrili, želeli so urediti še notranjost in nadaljevati z gradnjo, vendar do ponovnega obratovanja ni prišlo. Po neuspeli dražbi so vsi objekti prešli v last avstrijske nacionalne banke, od katere je Cukrarno leta 1863 kupil zagrebški veletrgovec Gvido Pongratz in jo oddajal za nastanitev rekrutov. Od leta 1870 do ponovnega požara januarja leta 1872 je bila v Cukrarni državna tobačna tovarna. Od leta 1873 do padca monarhije je bilo poslopje ponovno namenjeno kasarni, v njem pa so bivali tudi revnejši Ljubljančani (v Cukrarni sta umrla Dragotin Kette (1899) in Josip Murn - Aleksandrov (1901)). Tovarna je bila nekaj časa v lastništvu podjetja s pleteninami in tkanino, v kleti pa je bilo med drugo svetovno vojno zaklonišče. Po vojni je Cukrarna služila shranjevanju konfisciranega pohištva in drugih predmetov, kakor tudi nastanitvi socialno ogroženih ljudi, delavcev gradbenih podjetij in socialnih varovancev, pa tudi prenočevanju prodajalcev na ljubljanski tržnici. Nekaj časa so bili v tej stavbi še prostori Javne razsvetljave Ljubljana, tovarne otroških vozičkov Tribuna in delavnice Lutkovnega gledališča. V začetku 90. let 20. stoletja so Cukrarno izpraznili z namenom prenove in spremembe v nakupovalno središče, do česar pa ni prišlo, so se pa v njej naselili brezdomci. Zaradi večkratnih požarov, ki so jih zanetili, je bil objekt nato v celoti zaprt. V letih 2018 do 2021 je bila Cukrarna obnovljen, v njej pa so urejeni galerijski prostori.

V Cukrarni smo si ogledali razstavo Michelangela Pistoletta, enega najpomembnejših umetnikov 20. Stoletja. Razstava zajema velik del njegovega opusa in daje vpogled v ključna obdobja njegovega umetniškega delovanja od šestdesetih let prejšnjega stoletja do danes, s poudarkom na njegovem »temnem« obdobju. Ta dela so zbrana v drugem nadstropju galerije, kjer je poleg risb, slik in skulptur, na ogled črna poslikava, ki so jo na sedemdesetmetrski steni pod umetnikovim vodstvom izdelali študentje Akademije za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. V prvem nadstropju galerije so prikazane Zrcalne slike, bele skulpture iz osemdesetih let prejšnjega stoletja in preoblikovan matematični znak za neskončnost; v zvezi z medčloveškimi odnosi, potrebo po sožitju, prevzemanju odgovornosti posameznika do sočloveka in narave, hkrati pa postavlja življenje v center neskončnosti.

Nato smo si ogledali Plečnikovo hišo, v kateri je velik del življenja bival Jože Plečnik, po mnenju mnogih največji slovenski arhitekt, zato naj mu bo namenjeno nekaj več besed. Rojen je bil 23. januarja leta 1872 v Gradišču v Ljubljani kot eden od štirih otrok (trije sinovi ter hči Marija). Izobraževanje je začel v očetovi mizarski delavnici, kot nadarjen risar je dobil deželno štipendijo za šolanje na Državni obrtni šoli v Gradcu, kjer se je izučil za umetnostnega mizarja in načrtovalca pohištva, študij pa zaključil na Dunaju kot eden najboljših diplomantov arhitekta Otta Wagnerja. Ustvarjal je na Dunaju, v Pragi, predvsem pa v domovini. Bil je predavatelj na Tehniški fakulteti v Ljubljani, član Slovenske akademije znanosti in umetnosti, častni meščan mesta Ljubljana, prejemnik odlikovanja Zasluge za narod in Prešernove nagrade, promoviran za častnega doktorja Tehniške visoke šole na Dunaju in v Ljubljani. Umrl je 7. januarja 1957 doma, v t.i. Plečnikovi hiši na ljubljanskem Trnovem (Pokopan je v družinskem grobu na Žalah, ki ga je sam zasnoval.), torej v hiši, ki smo si jo tokrat ogledali. Gre za sestav več hiš. Prvo je leta 1915 kupil Plečnikov brat, duhovnik Andrej, Plečnik pa se je vanjo vselil leta 1921. V želji, da bi vsa družina živela v skupni hiši, je kmalu po vselitvi načrtoval njeno prenovo. Predvidel je ločene bivalne prostore za vse družinske člane in skupno kuhinjo z jedilnico, kjer naj bi se srečevali, v ta namen pa dozidal valjasti prizidek, po dokupu sosednje hiše z velikim vrtom, pa na južni strani še zimski vrt. Kljub izredno domiselni in funkcionalni izvedbi je večino časa v hiši bival sam. Obe starejši hiši, ustrezno obnovljeni, sta sedaj preurejeni v informacijski center in študijsko središče, oboje v pritličju, ter del razstavnih prostorov, tako v pritličju kot na podstrešju.

Po uradnem delu ekskurzije smo si ogledali še božično novoletno okrasitev Ljubljane, se ustrezno okrepčali in se okrog 17.00 ure z vlakom zadovoljni zapeljali proti domu, s skupno ugotovitvijo, da je bila ekskurzija uspešna in da smo se imeli res krasno, k čemur je zagotovo prispevalo tudi vreme, ki nam je lepo »služilo«, saj ni snežilo, pa tudi ne deževalo, čeprav so bile napovedi dokaj slabe.

Zapisala: Irma Wolf
Fotografije: Irma Wolf in Danila Krpič